zaterdag 19 maart 2011

Pa Dekouraje

Niet dat carnaval helemaal aan mij is voorbijgegaan. 
Wilzair, chauffeur bij Groupe Médialternatif en zowat mijn beste maatje in de organisatie, verdient 250 gourdes per dag, dat is zo'n 5 euro. Daarmee komt die jongen met twee kinderen natuurlijk niet toe, dus is hij naast chauffeur ook loodgieter, acteur en zanger. 


Wilzair de zanger wilde voor carnaval een videoclip opnemen van zijn laatste nummer "pa dekouraje", wat zoveel wil zeggen als "pas decourager", wat zoveel wil zeggen als "laat je niet ontmoedigen". Ik deed hem een groot plezier met mijn aanbod om zijn clipje gratis en voor niks op te nemen en te monteren, maar eigenlijk deed ik er mezelf nog een groter plezier mee want je maakt wat mee als je een Haitiaanse videoclip gaat filmen.


Nu, een echte carnavalsklepper gaat "pa dekouraje" nooit worden. Het thema van het liedje is AIDS. Vrij vertaald, klinkt het ongeveer zo: "Als je aids hebt, is dat niet zo erg. Gebruik in het vervolg een condoom. En laat je vooral niet ontmoedigen." 
Wel, dat is niet meteen een onderwerp om vrolijk van te worden. Ik verwachtte een dijenkletser met een titel als 'dos cervecas por favor', 'wij doen vannacht het licht wel uit' of 'een beetje spuug doet wonderen, vooral van onderen', maar nee, we gaan in "pa dekouraje" de preektoer op.

Wilzair wilde niet helemaal in zijn eentje zingen (correctie: playbacken)en bracht daarom nog een man of zes extra mee. En samen gingen ze dan ook plotseling een verhaaltje bij elkaar acteren. Dus: een meisje wordt in de bosjes verkracht, het meisje is verdrietig, de jongen wordt opgepakt en verdwijnt in de gevangenis, bij de dokter luidt het verdict 'aids', maar het meisje neemt medicijnen en gebruikt vanaf nu een condoom. Het werd allemaal op een heerlijk amateurische manier in scène gezet door Wilzair en zijn vrienden. 

Hopelijk komt de clip ooit op tv. In Haïti. 


1 opmerking:

  1. Mooi, mooi , ik heb er van genoten
    Groetjes Bea en Vincent

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.